Film och journalistik

Bildjournalism innefattar allt från att jobba konkret med film, till att fota för tidningar eller som produktionsbolag inom film, det är alltså brett och varierande. Det är även svensk filmindustri, med sina flippar och floppar.

 

Casablanca MINDREI Dagens Nyheter kan vi läsa att det svenska filmåret 2015 var ett bottenår vad gäller publikuppslutning. Intresset för svensk film minskade rejält enligt statistik, trots att antalet biobesök faktiskt ökade. Under året gick hela 3,4 miljoner besökare (fler personer gick flera gånger) på svenska filmer, men det är många färre än 2014, enligt Svenska Filminstitutet.

Många ser på bio, men inte på svenska filmer

De filmer som fick flest åskådare på bio, av de svenska filmerna, var Helena Bergströms ”En underbar jävla jul” och ”En man som heter Ove”, på tredje plats låg ”Micke & Veronica” med 378 000 besök. De utländska filmer som plockade på sig många besök var bland andra:

  • ”Star Wars: The Force Awakens”
  • Bond-filmen ”Spectre”
  • Legend
  • Carol

Omtalad journalism är bland annat New Journalism, och numera New new Journalism, som växer stadigt i USA. Det handlar hur det på andra sidan Atlanten växer ett intresse för det genomarbetade och samhällsengagerande reportaget. Framgångsrika litterära reportrar som inte bara är ihärdiga men även noggranna och tar sig tid när de undersöker något. I en ny bok skriven av Robert Boynton beskrivs denna nya genre inom journalism som blir böcker, där ingenting släpps innan det undersökts med luskam. Mer om detta kan man läsa om här i en artikel i Göteborgs-Posten:

En sådan investigative journalism, som just lett till böcker, dokumentär och film handlar den Oscarsnominerade Spotlight om. I en artikel i Expressen kan vi läsa om den nya filmen, den är lågmäld och utspelar sig i Boston i början av 2000-talet. Där får vi följa ett reportage-team som jobbar tillsammans och utreder saker flera månader i sträck. I filmen, som har bland andra Rachel McAdams som rollinnehavare, följer journalisterna upp frågan om huruvida kyrkan har mörkat sexuella övergrepp på barn i mer än 40 år. Baserad på verkliga händelser säger regissören att det inte på något sätt är menat att trycka till kyrkan, men att diskutera och ge ljus åt den tyvärr vanligt förekommande övergreppssituationen som särskilt katolska kyrkan har brottats med under flera decennier och säkert längre än så.