Frilansande fotograf

???????????????????????????????????????När man arbetar inom fotobranschen som frilansare finns en hel del för- och nackdelar i vardagen. Exempelvis så vet man aldrig när ens nästa uppdrag kan trilla in och hur lång tid man kommer att vara mellan arbeten. Därför är det smart om man ser till att marknadsföra sig själv och sitt företag på bästa sätt.

För alla typer av egenföretagare är det viktigt med marknadsföring, framförallt om man arbetar i en bransch där konkurrensen är hård – vilket den är inom genren frilansande fotografer. Därför är det viktigt att man ser till att marknadsföra sig själv och sitt företag på bästa möjliga vis och det bästa tipset att ta till sig är ett av de allra enklaste: Man ska alltid börja med att dela ut sin kontaktinformation till alla potentiella kunder man möter och det absolut lättaste sättet att göra detta på är genom att snabbt skapa snygga visitkort online, som man alltid bär med sig och delar ut. Dock är det viktigt att dessa visitkort är tydligt utformade och innehåller all relevant information, likväl som att ingen onödig information ska förekomma.

Snyggt visitkort

Välj en enkel visitkortsdesign där all text syns klart och tydligt. När det sedan kommer till att utforma själva texten är ett bra tips att endast skriva sitt och företagets namn eller logga, sitt telefonnummer och e-postadress samt adressen till ens hemsida. Var emellertid noga med att skala bort information som ej är superrelevant om detta är möjligt, exempelvis har en frilansande fotograf mer nytta av att kunna ge en potentiell kund uppgifter om vart man kan se dennes arbete än vad kunden har nytta av att veta vart den frilansande fotografens kontor är. Därför bör man i första ledet ha med information om sin hemsida på visitkortet och vara noga med att hemsida i sig själv faktiskt visar fotografier och referenser från tidigare uppdrag.